Veľký plán pre východ! SaS rozbehla reštart východného Slovenska a zapája aj verejnosť

sloboda a solidarita vychod

SaS chce reštart východného Slovenska. Plán má jasné priority

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) na tlačovej konferencii v Košiciach odhalila rámec svojho strategického plánu na reštart východného Slovenska. Podľa nej musí ísť o dlhodobú víziu, ktorá zabezpečí udržateľný rozvoj regiónu, a to najmä cez cieľové investície, lepšie cesty a kvalitné školstvo s dostupným bývaním.

Je pre nás kľúčové prinášať riešenia priamo do regiónov. Aj tu, vo východoslovenských mestách a obciach, ľudia cítia potrebu zmeny a reštartu,“ povedal predseda strany Branislav Gröhling. Dodal, že SaS má jasný cieľ – aby mladí ľudia nemuseli odchádzať do iných krajín či na západ Slovenska.

Východ krajiny vníma strana ako obrovský potenciál, najmä ak sa spojí energia regiónov a štátu. Príkladom, že sa to dá, je podľa nich investícia automobilky Volvo, ktorá má vytvoriť priamo aj nepriamo až 15 000 pracovných miest.

Obyvatelia sa môžu zapojiť. Reštart východného Slovenska bude podľa SaS verejný a adresný

Do formovania detailov stratégie môže prispieť aj verejnosť – cez web planprevychod.sk, kde môžu obyvatelia posielať svoje návrhy. SaS chce podľa svojich predstaviteľov zabezpečiť transparentné rozhodovanie o kľúčových projektoch.

Zdravotníctvo, školstvo, cesty, turizmus či hospodárstvo sa nedajú sekať hranicami krajov. Preto pozývame ľudí, samosprávy, podnikateľov aj odborníkov, aby nám poslali podnety,“ zdôraznil Marcel Gibóda, viceprimátor Košíc.

Reštart východného Slovenska: kľúčom sú cesty, školstvo a spolupráca

Jedným z najväčších problémov podľa SaS je zaostávajúca infraštruktúra. Podpredseda Prešovského kraja Jozef Kanuščák upozornil na meškajúcu výstavbu rýchlostnej cesty Via Carpatia (E4):
„Bez ciest a železníc neprídu investori ani pracovné miesta. Potrebujeme urýchliť výstavbu Via Carpatia (E4), inak nám hrozí tranzitný kolaps a medzinárodná blamáž.“

SaS chce venovať pozornosť aj železničnej doprave, ktorá podľa nej musí umožniť reálny prístup študentov a zamestnancov do škôl a práce.

Rovnaké ambície má strana aj v oblasti cestovného ruchu, najmä v častiach ako Zemplín, Zemplínska Šírava či Domaša. Podľa Radovana Geciho z Michaloviec:
„Zemplín s viac ako 500-tisíc obyvateľmi má obrovský nevyužitý potenciál – od priemyslu po turizmus.“

Plán, ktorý SaS predstavila, počíta aj s konkrétnymi projektovými balíkmi, ktoré budú verejnosti predstavené postupne. Týkať sa budú nielen priemyslu a infraštruktúry, ale aj bývania, školstva, turizmu a cezhraničnej spolupráce.