Rast maloobchodných tržieb potiahol najmä internetový predaj, tlmili ho nižšie zisky čerpacích staníc
Medziročne vyššie tržby v stálych cenách celkovo dosiahlo sedem z deviatich zložiek maloobchodu.
4.7.2024 (SITA.sk) – Tržby v maloobchode si podržali rast aj v máji tohto roka, medziročne boli vyššie o 5,2 %. Celkový dobrý výsledok naviac podporilo takmer štvrtinové navýšenie tržieb z internetového predaja. Oproti vlaňajšku sa lepšie darilo aj hyper- a supermarketom, tržby im rástli najrýchlejším tempom v tomto roku.
Ako ďalej informoval Štatistický úrad SR, naopak, dvojciferne sa prepadli tržby čerpacích staníc a o takmer desatinu zaostával predaj IKT zariadení. Medziročne vyššie tržby v stálych cenách celkovo dosiahlo sedem z deviatich zložiek maloobchodu.
Nákupy na internete
Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák doplnil, že rast maloobchodných tržieb si síce udržal svižné tempo, oproti predchádzajúcemu mesiacu ale prišlo k jemnému poklesu. Jedným z hlavných ťahúňov sú nákupy na internete.
„Aj naše bankové dáta ukazujú, že obľúbenosť nákupov na internete v čase narastá. Za prvých päť mesiacov tohto roka sa zo všetkých kartových platieb uskutočnilo na internete až 14 % z nich, ktoré reprezentovali viac než pätinu celkového objemu platieb,” priblížil.
Obmedzovanie spotreby domácností
Práve v týchto mesiacoch minulého roka sme podľa analytika mohli vidieť veľmi slabý výkon maloobchodu, čo bolo spôsobené obmedzovaním spotreby domácností v dôsledku zvýšenej inflácie a vyčerpania úspor. Aj z toho dôvodu sú teraz medziročné rasty pomerne silné.
„Na druhej strane je viditeľné, že sa ekonomická situácia postupne zlepšuje, trh práce ostáva silný, inflácia vyklesala až k dvom percentám a zároveň nominálny rast miezd dosahuje vysoké čísla rastu. To všetko sú faktory, ktoré povzbudzujú reálnu spotrebu domácností a ich nákupný apetít,” vysvetlil Horňák.
Vnímanie spotrebiteľov je negatívne
Napriek tomu je spotrebiteľský sentiment negatívny. Analytik vysvetlil, že vnímanie spotrebiteľov je výrazne negatívnejšie než ukazujú tvrdé dáta.
„A hoci teda majú domácnosti skôr negatívne nastavenie voči ich budúcej finančnej situácii, hospodárskej situácii v ekonomike či očakávanému budovaniu úspor, veľké dáta naznačujú presný opak,” zhodnotil.
Rýchly rast reálnych miezd bude podľa neho z veľkej časti využitý na ďalšie nákupy, avšak čiastočne bude domácnosťami použitý aj na znovuvybudovanie úspor, ktoré sú vyčerpané po dlhom období zvýšenej inflácie.
Viac k témam: analytik Slovenskej sporiteľne, Čerpacie stanice, Internetový predaj, maloobchodné tržby, Rast miezd, spotreba domácností, Spotrebitelia
Zdroj: SITA.sk – Rast maloobchodných tržieb potiahol najmä internetový predaj, tlmili ho nižšie zisky čerpacích staníc © SITA Všetky práva vyhradené.